• منتديات بابونج

    منتديات بابونج، منتديات ثقافية متنوعة، تعرف على اصدقاء جدد وشاركهم معارفك وآرائك في بيئة نقاشية مفيدة

الجزء التانى من قصـه(حب فى مدـ‘ـ ينة الأحـ‘ـّّّـّـلامـ

في هذا المنتدى يمكنك كتابة قصة من بنات أفكارك، مناقشة فكرة قصة، او عرض قصة أعجبتك ليطلع عليها الأعضاء وزوار المنتديات الآخرين
صورة العضو الشخصية
fnan_alhaya
عضو مشارك
عضو مشارك
مشاركات: 688
اشترك في: الأحد مارس 02, 2014 2:05 pm

الجزء التانى من قصـه(حب فى مدـ‘ـ ينة الأحـ‘ـّّّـّـلامـ

مشاركةبواسطة fnan_alhaya » الاثنين ديسمبر 08, 2014 5:46 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاااااااااته



اهلا بيكم من جديد كل اعضاء منتدى 12شات

انهاردة جيلكم بالجزء التانى من قصة (حب فى مدينة الاحـ‘ـلام )

واكيد كلكم او اغلبكم شافو القصة دى من قريب

ودة الجزء الاول منها اهو للى مشفهااااااش


viewtopic.php?f=183&t=148393



صورة





طبعا الجزء الاول زى منتو شوفتة ان سحاب مات ونجمة ماتت معاة
من شدة الحب والصدمة الى شافتها نجمة
بعد موت سحاب
وطبعا راحو للجنة وكملو حبهم فى دنيا الاحلام
وخلفو بنات وولاد




صورة


صورة

صورة


صورة

صورة

صورة

صورة





(نروح للجزء الثاانى )

سحاب ونجمة خلفو ولد و3بنات

( قمر و شمس و وزهرة و وسما )





شمس هو الولد وال3 بنات هما سما قمر وزهرة )

اطفال جمال وحلوين جدا وفيهم برأئة
كبيرة جدا فى عيونهم


طبعا سحاب ونجمة فرحو اوى بأولادهم وخصوصا شمس
لأنو هو البكر واكبر من البنات بأسبوع واحد
ويعتبر هو الوحيد


فنجمة قالت لسحاب حبنا هيفضل طول الحياة
وهيفضل دايما وعمرو مهيتغير وهيبقا قوى بالاطفال دول

سحاب رد عليها قلها انا مهما اعيش واعيش هفضل عايش ليكى وللاطفال دول
وحبى ديما بيزيد ليكى


ايام تروح وايام تيجى وسحاب ونجمة معا بعض فرحنين ومبسطين وشايفين اطفالهم
بيكبرو قدام عيونهم يوم ورا التانى ورا التالت لحد مكبرو الاطفال


وبقى عمرهم (13سنـ‘ـة) بفرق اسبوع طبعا بنسبة لشمس وباقى اخواتو

فجت حرب كبيرة وشديدة اوى فى مدينة الاحلام



صورة



هى دى مدينة الاحلام جت حرب جامدة جدا وبقا فى خراب ودمار فى المدينة ناس كتيرة ماتت
وسحاب ونجمة والاطفال كانو فى قمة الفزع والخوف بتهم اتهد وكل حاجة انهارت


ف نجمة بتقول لسحاب والدموع على وشها ومليا عيونها ..هنعمل اية ياسحاب كل شئ ضاع
وانهااار وحياتنا راحت كلها اية العمل واطفالنا دول هيروحو فين ومستقبلهم هيبقا ايه


قلها سحاب .. طول محنا جمب بعض ومعا بعض مفيش اى حاجة هتقدر تفرقنا عن بعض فى الكون كلو
ومش تخافى انا هحافظ عليكى انتى واطفالنا والى جى اكيد هيكون احلا بكتيييير


واخدها فى حضنه ومسحلها دموعها وهو بيمسح دموعها .. كان سحاب بيبكى من جواة من شدة الحزن والخوف
من المستقبل ومستقبل اطفاله بس مش قادر يبكى من عيونو عشان يبقا اقوى منها ويقدر يهديها


ويحسسها بالامل فالاطفال مش عارفين فى ايه كل الى هما فى انهم ياعينى خايفين
ومورعبين من الى حصل ؟؟

فنجمة اخدت اطفالها فى حضنها وطبطبت عليهم وقلتلهم متخفوش كل دة حلم ومفيش حاجة حصلت انته بس بتحلمو

وكاد ان يتسقط دموع سحاب من عيونه لاكن فضل متماسك اوى من اجل نجمة والاطفال

فبصت نجمة فى عيون سحاب واخدته على جمب وقالتله انا حاسة بيك اوى
فسحاب انهار من شدة الدموع والبكاء بعد ما نجمة قالتله كدة

راحت نجمة اخدت سحاب فى حضنها .. وقالتله متبكيش ياحبيبى الى جى احلا اكيد مش دة كلامك
طول محنا معا بعض هنكون كويسين جدا اتمسك وامسك نفسك ومش تقلق مهما حصل مش هتخلا عنك ابدا

وهفضل معاك ديما فقال سحاب ..



صورة

صورة


صورة

صورة


صورة

صورة



فقال سحاب .. مهما حصل يانجمة مش هتخله
عنكم ابدا وهفضل عايش ليكم وهضحى بروحى وبكل مافيا وبعمرى من اجلكم
ففرحت اوى نجمة وابتسمت ابتسامة امل للحياة

وقالت احبك ياربى عشان عطتلى اغلا واحلى وأجمل هدية فى عمرى
فقال سحاب ايه هى الهدية يا نجمة ؟؟

قالتله اكيد انتا يا سحاب احلى هدية فى عمرى
فقال سحاب وانتى أجمل كنز ربنا عوضنى بيه عشان افرح طول حياتى


صورة


فراحو للاطفال واخدوهم فى احضنهم وهدوهم من الخوف شوية
وفضل سحاب ونجة والاطفال ماشيين وسط الخراب والدمار الى حصل فى مدينة الاحلام
عشان يشوفو مكان تانى يعيشو فى ويكملو حياتهم الجميلة

وهو ماشيين شافو مدينة منورة بعييييد فضلو ماشين مااااشيييييين

لحد مشافو (مدينة الحـ‘ـب) فدخلوها وهناك حصلت المفجاة الكبرى .............



صورة



وانتظرونى فى الجزء الثالث قريبا ان شاء الله

ويارب القصة تعجبكم والجزء الاول يكون عجبكم بردو

والجزء دة كمان والله من تأليفى وخيالى زى الجزء الاول

وانتظرونى فى الجزء الثالث الى هيكون مليئ بالمفجاة الكثيرة



صورة

صورة
صورة

صورة







صورة




hooOOost_fnan_AlhaYa




صورة

TOOOTA
إداري سابق
إداري سابق
مشاركات: 7188
اشترك في: الأربعاء أكتوبر 12, 2011 8:59 am

الجزء التانى من قصـه(حب فى مدـ‘ـ ينة الأحـ‘ـّّّـّـلامـ

مشاركةبواسطة TOOOTA » الاثنين ديسمبر 08, 2014 6:14 am

جميل جدا يا فنان عندك موهبة حلوة في الكتابة يا ريت تنميها
ملحوظة بسيطة يا رب تتقبلها مني بصدر رحب
حاول تقلل من الصور ويا ريت تختارها مناسبة لمضمون القصة
انت ليك اسلوب جميل في السرد يشبه الحواديت
تسلم ايدك وفي انتظار جديدك ان شاء الله
مع تحياتي

صورة العضو الشخصية
دخان بلا ملامح
عضو مميز
عضو مميز
مشاركات: 4361
اشترك في: الأحد أكتوبر 07, 2012 6:36 am

الجزء التانى من قصـه(حب فى مدـ‘ـ ينة الأحـ‘ـّّّـّـلامـ

مشاركةبواسطة دخان بلا ملامح » الاثنين ديسمبر 08, 2014 7:51 am

فنان اشكر لك دعوتك الكريمة
حقيقى اسلوب عفوى جميل اهم ما يميزة المشاعر الموجودة بة
اسمحلى ببعض النقد
لكل قصة بداية ووسط قصة ونهاية
الامر هنا كان اقرب الى الحودايت
وبعدين ازاى الولد اكبر من 3 بنات باسبوع
يعنى الام خلفت الولد وفضل ال 3 بنات ف بطنها اسبوع
خيال واسع شوية
ملاحظة اخرى
هناك اخطاء لغوية فادحة ع سبيل المثال


فراحو للاطفال واخدوهم فى احضنهم وهدوهم من الخوف شوية



ويحسسها بالامل فالاطفال مش عارفين فى ايه كل الى هما فى انهم ياعينى خايفين
ومورعبين من الى حصل ؟؟



اذا ارادت ان تكتب بالعامية فاختار الكلمات
او لو حتكتب باللغة العربية اهتم ايضا بالكلمات
لان محاولة الجمع بينهم مستحيل

تقبل نقدى فلديك احساس عالى هو يميزك
تحياتى

^^ بنوتة مصرية ^^
عضو نشيط
عضو نشيط
مشاركات: 3435
اشترك في: الخميس نوفمبر 21, 2013 2:53 am

الجزء التانى من قصـه(حب فى مدـ‘ـ ينة الأحـ‘ـّّّـّـلامـ

مشاركةبواسطة ^^ بنوتة مصرية ^^ » الاثنين ديسمبر 08, 2014 12:19 pm

قصتك جميلة أوي يا فنان أشبه بحدوتة

تمتاز بالبساطة و التفاؤل

بانتظار مزيدك

:left :left :left

صورة العضو الشخصية
ƧĀȲĒƉ ₣ĒṜ ₣ŌṜǤĒ
عضو مشارك
عضو مشارك
مشاركات: 993
اشترك في: الأربعاء إبريل 23, 2014 4:06 am

الجزء التانى من قصـه(حب فى مدـ‘ـ ينة الأحـ‘ـّّّـّـلامـ

مشاركةبواسطة ƧĀȲĒƉ ₣ĒṜ ₣ŌṜǤĒ » الاثنين ديسمبر 08, 2014 12:40 pm

صديقنا الراقي فنان
انا لم انتقدك ولكن كما قالت اختنا
توتا تريث قليلا فيما تكتب فأن اردت
ان تكتب قصص عليك بالتمعن فى قرأه
القصص انت لديك موهبه يجب ان تعمل
على تنميتها فكثره الصور والتي لا
علاقه لها بالقصه شوهت منظرها الجمالي
لا داعي عزيزي من تشتيت القاريء
ثمة أمور عديدة خلقت هذه الفروق
لابد ان يكون لكتابه الروايه
عالما متوازيا بدءا من عنوان الروايه
ورغم ما في المضمون من غرابة التوصيف
التي جاءت مقلوبة على طريقة (التشبيه المقلوب)
التشبيه المقلوب يغاير السائد المألوف
فالكتابه الجيده لا يمكن زراعتها الا بتربة الخيال الخصب واللذيذ،
كما الاسلوب أسلوب الرواية
لابد ان يكون فيه تشويق واضح لمتابعتها،
وذلك رغم أن الرواية تثير تساؤلات وتطرح
فلسفة حياتية تدعو الى التفكر والتفكير.
حتي يمكن ان يكون لكَ دور في ايصال الرسالة التي تحملها الرواية.
ارجو اولا ان تتقبل كلماتي هذه دون ان تعتبرها
شخصنة موجهة لشخصك قدر ما هي رغبة حقيقية مني
في معرفة دوافعك للسقوط في هذا التناقض
واشعر بالاسف لاخبارك اني لم اتاثر بهذه الروايه
السبب هو أن هذا التطور لم يحدث بناء على فكره محددة مسبقاً
..أتمنى أن تتعلم من الطرح إحترام لعقل القاريء
أخــي أتمنى عليك أن رايت خطأ أن تصلحه...
وراى هذا ليس منه من أحد ولكن حق
لي مكتسب لكل من يقرا كلامي
ولكن أن لم تستطع أمرا فجاوزه إلى ما تستطيع
ولاتحمل نفسك ما لا طاقة لها به....

ارجوا ان تتقبل رايي بكل صدر رحب

صورة العضو الشخصية
صباح الخير
صديق 12 شات
صديق 12 شات
مشاركات: 273
اشترك في: الجمعة يناير 24, 2014 10:42 pm

Re: الجزء التانى من قصـه(حب فى مدـ‘ـ ينة الأحـ‘ـّّّـّـلامـ

مشاركةبواسطة صباح الخير » الاثنين ديسمبر 08, 2014 4:36 pm

:>
جميلا اوي ههههههههههه زي افلام الخيال
تسلم ايدك بجد فنااااااااااااااااان :P

صورة العضو الشخصية
fnan_alhaya
عضو مشارك
عضو مشارك
مشاركات: 688
اشترك في: الأحد مارس 02, 2014 2:05 pm

الجزء التانى من قصـه(حب فى مدـ‘ـ ينة الأحـ‘ـّّّـّـلامـ

مشاركةبواسطة fnan_alhaya » الاثنين ديسمبر 08, 2014 7:58 pm

[quote="TOOOTA"]
جميل جدا يا فنان عندك موهبة حلوة في الكتابة يا ريت تنميها
ملحوظة بسيطة يا رب تتقبلها مني بصدر رحب
حاول تقلل من الصور ويا ريت تختارها مناسبة لمضمون القصة
انت ليك اسلوب جميل في السرد يشبه الحواديت
تسلم ايدك وفي انتظار جديدك ان شاء الله
مع تحياتي




اهلا توتا نورتى ياغاليا الموضوع
ويارب القصة تكون عجبتك
واكيد انا هاخد نصيحتك ليا بصدر رحب اكيد
انتى غاليا عندى
بس انا ممكن عشاتن بحب الصور فى الموضيع
هوممكن فى موضيع الصور فيها بتكتر سعات
وفى مو ضيع الصور فيها تمام
بس عشان انا بحب الصور فممكن تكون بتتزيد منى
وكمان الصور الى انا بختارها على قد ماقدر بتكون مناسبة للموضوع
حتى لو ركزتى شوية هتعرفى ان فعلا مناسبة
وتسلم ايدك ياغاليا بتمنا ديما تنورينى فى مواضيعى بوجودك الراقى


العودة إلى “منتدى القصص”



الموجودون الآن

المستخدمون الذين يتصفحون المنتدى الآن: لا يوجد أعضاء مسجلين متصلين و 3 زوار

المتواجدون حاليا

المستخدمون الذين يتصفحون المنتدى الآن: لا يوجد أعضاء مسجلين متصلين و 3 زوار